Cum să îți depășești vulnerabilitățile [1/3]

Cum îți depășești vulnerabilitățile [1/3]

Există lucruri pe care le facem fără a fi conștienți că le facem. Le-am repetat de atâtea ori încât au devenit familiare. Problema este că deși unele dintre ele ne fac mai mult rău și ne sabotează, continuăm să le facem pentru că ne sunt familiare și să ne temem de ceea ce este nou și necunoscut.

Mulți oameni acționează cu convingerea că atunci când în sfârșit vor deține X, vor face o sumă de bani X sau vor realiza X ca obiectiv de carieră sau viață, vor putea în sfârșit să facă anumite activități care, speră ei, îi vor face să se simtă minunat, și abia atunci vor fi fericiți.

Cum iti depasesti vulnerabilitatile - cand ti-ai pierdut ultima oara controlul?

În continuarea am să te provoc să te uiți la tine într-un mod cu care nu ești obișnuit.

Disconfortul îți va fi răsplătit prin faptul că vei căpăta putere asupra a ceea ce te impiedică să fii cine îți dorești să fii și să ajungi acolo unde îți dorești în viață.

Provocarea este de a-ți cultiva propria puterea asupra ta însuți/însăți

Procesul cuprinde 3 pași. Fiecare pas are rolul de a te ajuta să obții claritate cu privire la propria ta persoană: cine ești și de ce faci ceea ce faci!

Rezultatul: Vei identifica aspecte ale vieții tale pe care nu le cunoști conștient, dar care au un impact profund asupra comportamentului tău.

Pasul I

Identifică trei momente recente din viața ta în care ți-ai pierdut complet controlul.

Pierderea controlului ar putea însemna că:

ai țipat/urlat la cineva

ai trimis un e-mail răutăcios

te-ai răzbunat pe cineva doar pentru că ți-a ieșit în cale

sau nu ai sunat pe cineva înapoi.

Ce este important pentru acest exercițiu?

Să identifici momentele în care ți-ai pierdut controlul (ți-ai ieșit de sub control) și în care te-ai întors brusc la modul tău cel mai primar sau natural de a fi.

Ia-ți timp pentru a reda aceste momente în mintea ta cu cât mai multe detalii posibil.(Modul în care ți-ai pierdut controlul nu este important pentru acest exercițiu).

Gândește-te la ce te-a scos din minți? Ce te-a condus la acel moment în care nu ai mai putut gândi rațional?

Acum identifică-ți starea fiziologică din momentul respectiv.

Cum ți-ai simțit corpul când ți-ai pierdut cumpătul? Ai văzut roșu în fața ochilor? Ai plans? Ai simțit că ți se scurtează și intensifică respirația?  Te-ai înroșit la față? Ai vrut să lovești sau să spargi ceva? Ai vrut să țipi? Ai gesticulat? Cum erau umerii tăi? Dacă ai fi putut, te-ai fi tăvălit pe jos?

Scrie cele trei momente  în care ți-ai ”pierdut controlul“ aici:

  1. __________________________________
  2. __________________________________
  3. __________________________________

Scopul acestui pas este de a te ajuta să înțelegi care evenimente îți distrug echilibrul făcându-te să îți pierzi perspectiva și să te întorci la forma ta cea mai primitivă de manifestare. Devenind capabil să recunoști ce te conduce spre dezastru este primul pas spre a-ți recupera controlul asupra vieții tale.

Acum, uită-te iar la momentele pe care le-ai identificat. Există șansa ca acestea să fie răspuns la situații pe care ai simțit că nu le poți controla.

Pe măsură ce începi să identifici asemănările dintre situațiile pe care le percepi ca fiind în afara controlului tău, devii din ce în ce mai conștient de momentele în care este posibil să îți ieși de sub control/pierzi cumpătul. Începi să le recunoști ca pe niște zone periculoase care îți pot provoca un foarte mare deserviciu.

Ai putea avea nevoie de ceva mai mult timp pentru a identifica aceste momente care te ”scot din minți” și asta este în regulă. Odată ce începi să le conștiezi, vei înceta să mai reacționezi la impuls și în mod automat așa cum ai făcut până acum. În schimb vei începe să te comporți într-o manieră adecvată fiecărei situații.

Gândește-te care este prețul și dacă pentru un moment în care tu nu te poți controla merită să îți strici relațilile cu cei apropiați chiar să te expui la diverse pericole dacă faci lucrul acesta în public.

Dacă începi să faci conexiuni între evenimente și personaje ai putea ajunge să identifici că unele sunt prezente tot timpul și doar simpla lor prezență sau apariție determină pierderea controlului. În alte situații pot fi locurile sau prezența a ceva extrem de nesemnificativ la prima vedere.

Dacă îți dorești să identifici cauza problemei:

Întoarce-te la lista ta și caută cauza comportamentului tău. Conștientizează și devino familiar cu circumstanțele care te determină să îți ieși de sub control. Acest lucru te va ajuta să fii pregătit să te controlezi atunci când te vei confrunta din nou cu situații similare.

Identifică și apoi înțelege care sunt dificultățile în aceste circumstanțe, ce anume îți declanșează reacția, se mai numesc și declanșatori.

Ce este pentru tine un factor declanșator:

• când cineva îți taie calea în trafic

• când cineva întârzie

• când ți se cere să repeți același lucru

• când cineva nu înțelege din prima ce spui

• când cineva este prea lent

• când cineva se hotărăște greu

• când ai prea multe de făcut și mai primești încă o sarcină

• poate chiar este un miros sau un gest.

Când devii conștient de  declanșatori începi să gândești rațional și să te comporți adecvat fiecărei situații, inclusiv celor incomode. Astfel nu-i vei mai pedepsi pe alții pentru lucruile din trecut care te-au modelat într-un anumit fel.

Stăpânirea abilității de a identifica în mod clar situațiile și de a reacționa în mod adecvat în contextul situației, te va face să te alături unui grup redus de oameni care sunt capabili să se comporte conștient și rațional.

Cum să îți identifici și să-ți depășești vulnerabilitățile [2/3]

Lead Yourself!

Close Menu